Supermarktketen Jumbo neemt branchegenoot C1000 over van investeringsmaatschappij CVC Capital Partners.
Dat maakte Jumbo donderdag bekend. De supermarktketen van de familie Van Eerd uit het Brabantse Veghel betaalt 900 miljoen euro voor alle aandelen van branchegenoot C1000, blijkt uit een toelichting van Jumbotopman Frits van Eerd.
De nieuwe supermarktketen heeft straks 725 winkels en een marktaandeel van 23 procent. Daarmee is de keten de op een na grootste kruidenier van Nederland na Albert Heijn. Het marktaandeel van Albert Heijn bedraagt 35 procent.
Frits van Eerd is trots op deze stap: “Dit is voor ons als familiebedrijf een unieke kans om onze groeiambities waar te maken.”
Alle aandelen van Jumbo zijn in handen van de familie Van Eerd: Karel van Eerd en zijn drie kinderen, Frits van Eerd, Colette Cloosterman-van Eerd en
Monique Groenewoud-van Eerd. Frits van Eerd stond in de rijkenlijst van
Quote, de Quote 500, in 2010 op plaats 60 met een vermogen van 421 miljoen euro.
Jumbo maakt een spectaculaire groei door. Eind 2009 nam Jumbo een groot deel van de supermarkten van Super de Boer over.
De C1000-supermarkten, er zijn er ongeveer 400 met een marktaandeel van
tussen de 10 en 12 procent, worden grotendeels gerund door franchisers. Het moederbedrijf van C1000 heette tot 2010 Schuitema, maar sindsdien voert het bedrijf de naam C1000.
Schuitema was op zijn beurt tot 2008 voor 73 procent in handen van Ahold, het moederconcern van Albert Heijn en de grote concurrent van Jumbo, maar werd verkocht aan de investeerder CVC Capital Partners.
Het is nog niet helemaal duidelijk of de familie Van Eerd van plan is de
C1000-winkels om te vormen tot Jumbo's. In het persbericht zegt Jumbo dat
het per winkellocatie en overleg met de lokale ondernemer gaat kijken wat de beste formule voor elke zaak is.
Jumbo en C1000 kochten al wel samen producten in bij fabrikanten en
groothandels via hun inkooporganisatie BIJEEN.
Nederlandse supermarkten zijn in vergelijking met het buitenland goedkoop. De prijzenoorlogen de afgelopen jaren hebben daar fors aan bijgedragen. Wat de overname zal betekenen voor de prijzen in de supermarkt, is niet duidelijk.
Supermarktkenner Gerard Rutte zei woensdag tegen persbureau ANP dat hij niet verwacht dat de concurrentie tussen de ketens minder hevig zal worden. Albert Heijn is er volgens hem op gebrand het marktaandeel dat ze nu hebben in handen te houden, wat zou kunnen leiden tot nieuwe prijsdalingen.